2024.05.05 (일)

  • 구름많음속초17.1℃
  • 흐림17.1℃
  • 흐림철원16.5℃
  • 흐림동두천17.6℃
  • 흐림파주14.8℃
  • 구름많음대관령14.5℃
  • 흐림춘천17.0℃
  • 비백령도13.8℃
  • 구름많음북강릉21.6℃
  • 구름많음강릉20.5℃
  • 구름많음동해18.4℃
  • 비서울19.0℃
  • 비인천18.3℃
  • 흐림원주17.9℃
  • 구름조금울릉도18.4℃
  • 비수원15.3℃
  • 흐림영월14.4℃
  • 흐림충주17.4℃
  • 흐림서산17.8℃
  • 흐림울진15.4℃
  • 비청주19.7℃
  • 비대전17.7℃
  • 흐림추풍령18.8℃
  • 흐림안동17.0℃
  • 흐림상주17.7℃
  • 비포항19.1℃
  • 흐림군산20.0℃
  • 흐림대구20.7℃
  • 흐림전주20.4℃
  • 흐림울산17.1℃
  • 흐림창원18.7℃
  • 흐림광주19.5℃
  • 비부산19.7℃
  • 흐림통영16.8℃
  • 비목포19.2℃
  • 비여수17.6℃
  • 안개흑산도16.5℃
  • 흐림완도18.5℃
  • 흐림고창18.6℃
  • 흐림순천15.7℃
  • 흐림홍성(예)16.4℃
  • 흐림16.4℃
  • 비제주20.8℃
  • 흐림고산18.9℃
  • 흐림성산19.0℃
  • 비서귀포19.5℃
  • 흐림진주16.2℃
  • 흐림강화16.8℃
  • 흐림양평18.3℃
  • 흐림이천17.7℃
  • 흐림인제14.8℃
  • 흐림홍천16.3℃
  • 흐림태백17.5℃
  • 구름많음정선군11.6℃
  • 흐림제천16.0℃
  • 흐림보은15.9℃
  • 흐림천안16.9℃
  • 흐림보령20.3℃
  • 흐림부여17.8℃
  • 흐림금산18.7℃
  • 흐림17.4℃
  • 흐림부안19.2℃
  • 흐림임실18.1℃
  • 흐림정읍20.2℃
  • 흐림남원18.3℃
  • 흐림장수17.4℃
  • 흐림고창군19.0℃
  • 흐림영광군18.2℃
  • 흐림김해시18.2℃
  • 흐림순창군18.6℃
  • 흐림북창원20.2℃
  • 흐림양산시18.6℃
  • 흐림보성군17.4℃
  • 흐림강진군18.9℃
  • 흐림장흥18.5℃
  • 흐림해남18.9℃
  • 흐림고흥18.3℃
  • 흐림의령군17.0℃
  • 흐림함양군16.7℃
  • 흐림광양시16.9℃
  • 흐림진도군19.0℃
  • 흐림봉화13.5℃
  • 흐림영주15.5℃
  • 흐림문경16.6℃
  • 흐림청송군12.9℃
  • 흐림영덕18.0℃
  • 흐림의성16.5℃
  • 흐림구미21.3℃
  • 흐림영천16.8℃
  • 흐림경주시16.8℃
  • 흐림거창15.6℃
  • 흐림합천16.6℃
  • 흐림밀양17.5℃
  • 흐림산청16.0℃
  • 흐림거제17.8℃
  • 흐림남해18.6℃
  • 흐림18.2℃
기상청 제공
표준뉴스 로고
[특집-기술위원회] TC 204 - 지능형 교통시스템(Intelligent transport systems)
  • 해당된 기사를 공유합니다

[특집-기술위원회] TC 204 - 지능형 교통시스템(Intelligent transport systems)

범위는 도시 및 농촌 지상 교통 분야의 정보, 통신 및 제어 시스템 표준화

US ANSI Homepage3.jpg
▲ 미국 표준협회(American National Standards Institute, ANSI) 홈페이지

 

스위스 제네바에 본부를 두고 있는 국제표준화기구(ISO)에서 활동 중인 기술위원회(Technical Committeee, TC)는 TC 1~TC 323까지 구성돼 있다.

기술위원회의 역할은 기술관리부가 승인한 작업범위 내 작업 프로그램 입안, 실행, 국제규격의 작성 등이다. 또한 산하 분과위원회(SC), 작업그룹(WG)을 통해 기타 ISO 기술위원회 또는 국제기관과 연계한다.

ISO/IEC 기술작업 지침서 및 기술관리부 결정사항에 따른 ISO 국제규격안 작성·배포, 회원국의 의견 편집 등도 처리한다. 소속 분과위원회 및 작업그룹의 업무조정, 해당 기술위원회의 회의 준비도 담당한다.

1947년 최초로 구성된 나사산에 대한 TC 1 기술위원회를 시작으로 순환경제를 표준화하기 위한 TC 323까지 각 TC 기술위원회의 의장, ISO 회원, 발행 표준 및 개발 표준 등에 대해 살펴볼 예정이다.

이미 다룬 기술위원회와 구성 연도를 살펴 보면 △1947년 TC 1~TC 67 △1948년 TC 69 △1949년 TC 70~72 △1972년 TC 68 △1950년 TC 74 △1951년 TC 76 △1952년 TC 77 △1953년 TC 79, TC 81 △1955년 TC 82, TC 83 △1956년 TC 84, TC 85 △1957년 TC 86, TC 87, TC 89 △1958년 TC 91, TC 92 △1959년 TC 94 △1960년 TC 96, TC 98 △1961년 TC 101, TC 102, TC 104 등이다.

또한 △1962년 TC 105~TC 107 △1963년 TC 108~TC 111 △1964년 TC 112~TC 115, TC 117 △1965년 TC 118  △1966년 TC 119~TC 122 △1967년 TC 123 △1968년 TC 126, TC 127 △1969년 TC 130~136 △1970년 TC 137, TC 138, TC 142, TC 145 △1971년 TC 146, TC 147, TC 148, TC 149, TC 150, TC 153 △1972년 TC 154 △1973년 TC 155 △1974년 TC 156~TC 161 △1975년 TC 162~TC 164 등도 포함된다.

그리고 △1976년 TC 165, TC 166 △1977년 TC 167, TC 168, TC 170 △1978년 TC 171, TC 172, TC 173, TC 174 △1979년 TC 176, TC 178 △1980년 TC 180, TC 181 △1981년 TC 182 △1983년 TC 183~TC 186 △1984년 TC 188 △1985년 TC 189, TC 190, TC 191 △1988년 TC 192~TC 194 △1989년 TC 195 △1990년 TC 197, TC 198 △1991년 TC 199, TC 201, TC 202 등이 있다.

ISO/TC 204 지능형 교통시스템(Intelligent transport systems)과 관련된 기술위원회는 1992년 결성됐다. 사무국은 미국 표준협회(American National Standards Institute, ANSI)에서 맡고 있다.

위원회는 제니퍼 콜린스(Ms Jennifer Collins)가 책임지고 있다. 현재 의장은 쿠로시 올리아이(Mr Koorosh Olyai)이며 임기는 2025년말 까지다.

ISO 기술 프로그램 관리자는 하킴 음킨시(Mr Hakim Mkinsi),  ISO 편집 관리자는 앨리슨 레이드 자몬드(Ms Alison Reid-Jamond) 등이다.

범위는 도시 및 농촌 지상 교통 분야의 정보, 통신 및 제어 시스템 표준화다.  표준화에는 인터모달 및 멀티모달 측면, 여행자 정보, 교통 관리, 대중 교통, 상업 교통, 긴급 서비스, 지능형 교통 시스템(intelligent transport systems, ITS) 분야 상업 서비스 등을 포함하고 있다. 단, 차량 내 운송 정보 및 제어 시스템(ISO/TC 22)은 제외한다.

참고로 ISO/TC 204는 지능형 교통 시스템(ITS)의 전반적인 시스템 측면과 인프라 측면을 담당하고 있다. 기존 국제 표준화 기관의 작업을 고려한 표준 개발 일정을 포함해 이 분야의 전반적인 ISO 작업 프로그램을 조정하고 있다.

현재 ISO/TC 204 사무국의 직접적인 책임 하에 발행된 표준은 338개며 ISO/TC 204 사무국의 직접적인 책임하에 개발 중인 표준은 67개다. 참여하고 있는 회원은 33개국, 참관 회원은 28개국이다.

□ ISO/TC 204 사무국의 직접적인 책임 하에 발행된 표준 338개 중 15개 목록

▷ISO 4272:2022 Intelligent transport systems — Truck platooning systems (TPS) — Functional and operational requirements

▷ISO 4273:2024 Intelligent transport systems — Automated braking during low-speed manoeuvring (ABLS) — Requirements and test procedures

▷ISO/TR 4286:2021 Intelligent transport systems — Use cases for sharing of probe data

▷ISO/TS 4398:2022 Intelligent transport systems — Guided transportation service planning data exchange

▷ISO 4426:2021 Intelligent transport systems — Lower layer protocols for usage in the European digital tachograph

▷ISO/TR 4445:2021 Intelligent transport systems — Mobility integration — Role model of ITS service application in smart cities

▷ISO/TR 4447:2022 Intelligent transport systems — Mobility integration — Comparison of two mainstream integrated mobility concepts

▷ISO/TS 5206-1:2023 Intelligent transport systems — Parking — Part 1: Core data model

▷ISO/TS 5255-1:2022 Intelligent transport systems — Low-speed automated driving system (LSADS) service — Part 1: Role and functional model

▷ISO/TR 5255-2:2023 Intelligent transport systems — Low-speed automated driving system (LSADS) service — Part 2: Gap analysis

▷ISO 5345:2022 Intelligent transport systems — Identifiers

▷ISO/TR 6026:2022 Electronic fee collection — Pre-study on the use of vehicle licence plate information and automatic number plate recognition (ANPR) technologies

▷ISO/TR 7872:2022 Intelligent transport systems — Mobility integration — Digital infrastructure service role and functional model for urban ITS service applications

▷ISO/TR 7878:2023Intelligent transport systems — Mobility integration — Enterprise view

▷ISO 10711:2012 Intelligent Transport Systems — Interface Protocol and Message Set Definition between Traffic Signal Controllers and Detectors

□ ISO/TC 204 사무국의 직접적인 책임 하에 개발 중인 표준 67개 중 15개 목록

▷ISO/CD TR 4448-1 Intelligent transport systems — Public-area Mobile Robots (PMR) — Part 1: Overview of paradigm

▷ISO/AWI TS 4448-16 Intelligent transport systems — Public-area Mobile Robots (PMR) — Part 16: 16

▷ISO/AWI TS 5087-3 Information technology — City data model — Part 3: Service level concepts -Transportation planning

▷ISO/CD TR 6029-1.2 Intelligent transport systems — Seamless positioning for multimodal transportation in ITS stations — Part 1: General information and use case definition

▷ISO/AWI 6029-2 Intelligent transport systems — Seamless positioning for multimodal transportation in ITS stations — Part 2: Nomadic and mobile device dataset for positioning data fusion

▷ISO/DTS 7815-1 Intelligent transport systems — Telematics applications for regulated commercial freight vehicles (TARV) using ITS stations — Part 1: Secure vehicle interface framework and architecture

▷ISO/DTS 7815-2 Intelligent transport systems — Telematics applications for regulated commercial freight vehicles (TARV) using ITS stations — Part 2: Specification of the secure vehicle interface

▷ISO/CD 7856 Intelligent transport systems —Remote support for low speed automated driving systems (RS-LSADS) —Performance requirements, system requirements and performance test procedures

▷ISO/AWI TR 7874-1 Intelligent transport systems — Mobility integration multimodal pricing — Part 1: Framework

▷ISO/AWI 12768-1 Intelligent transport systems — Automated Valet Driving Systems (AVDS) — Part 1: Part 1: Requirements, System Framework, Communication Interfaces and Test Procedures

▷ISO/AWI 12768-2 Intelligent transport systems — Automated Valet Driving Systems (AVDS) — Part 2: Part 2: System framework, security procedures and requirements

▷ISO/CD TR 12786 Intelligent transport systems — Big data and artificial intelligence supporting intelligent transport systems — Use cases

▷ISO 12813 Electronic fee collection — Compliance check communication for autonomous systems

▷ISO/AWI 12855 Electronic fee collection — Information exchange between service provision and toll charging

▷ISO/AWI 13140 Electronic fee collection -– Conformity evaluation of on-board and roadside equipment to ISO 13141









포토

 
모바일 버전으로 보기